!!!Důležité!!! Poznámka: Takto tučně, kurzívou a podtržené značím názvy systémů za příplatek. Ceny těchto systémů najdete na konci seznamu. Takto jen tučně a kurzívou označené názvy systémů jsou do aut od Volva montovány sériově
ABS (anti brake-lock system nebo anti block system) Jedná se o systém původně vyvinutý speciálně pro stíhací letouny, ale své nejpodstatnější uplatnění našel v autech. Jak už název napoví stručně řečeno účelem systému je zajistit, aby se brzdy vozu nezablokovaly. Ale teď už přesněji. Na každém z kol je senzor, který snímá rychlost otáčení kola. Pokud se nějaké kolo otáčí výrazně rychleji sníží tlak v brzdové soustavě, což znamená, že když začnete prudce brzdit a dostali byste jste se do smyku systém na chvíli sníží tlak v brzdové soustavě. Co to ale znamená v praxi? Třeba když jedete a dostanete se do smyku vinou špatného kontaktu s vozovkou a brzdového pedálu jste se před smykem ani nedotkli, tak Vám to nijak nepomůže snížení tlaku v brzdové soustavě. Pokud Váš vůz nedisponuje stabilizačním systémem zmatená čidla ABS sice pracují tak jak mají, ale v tuto situaci to nevyřeší. To byl jeden extrém, kde ABS není k ničemu a teď stručně řečeno situace, kterou ABS ještě zhorší. Je sucho a vůz vybavený jen protiblokovacím systémem (ABS) prudce zastaví. Co se stane? Ano ABS ve snaze nedostat vozidlo do smyku, který by byl na suchém povrchu minimální prodlužuje brzdnou dráhu auta, což je v této situaci silně nežádoucí. Řešením je v tomto seznamu také zmiňovaný systém EBD.
ACC (adaptive cruise control) Adaptivní tempomat samočinně udržuje nastavenou rychlost a vzdálenost od vozidla před Vámi. Vzdálenost sleduje dvojice radarů, jeden je za mřížkou chladiče a druhý je u vnitřního zpětného zrcátka za čelním sklem. Když vozidlo před Vámi zpomalí nebo zastaví adaptivní tempomat se přizpůsobí jeho rychlosti, případně i zastaví. Když se kolona rozjede tempomat opět akceleruje na nastavenou rychlost. Pokud je však brzdění vozidla před Vámi extrémě rychlé systém na Vás zabliká červeným výstražným světlem promítaným na čelní sklo (ACC zvládne 90% všech situací). Funguje v rozmezí rychlostí od 30 do 200 km/h. Když je adaptivní tempomat vypnutý funguje systém CWAB, který je jeho nedílnou součástí spolu s brzdovým asistentem RAB, který také využívá ke své práci radar.
AWD (all wheel drive) Jedná se v podstatě o specifický pohon všech kol. Podle charakteru vozu je nastaveno základní rozdělení výkonu motoru na jednotlivé nápravy. Při ztrátě adheze jsou kola s nízkou přilnavostí zbavena výkonu motoru a ten je pak předáván na kola, která mají dobrý kontakt s vozovkou. Když nějaké kolo má dobrý kontakt s vozovkou, výkon je mu opět vrácen.
BLIS (blind spot information system) Tento prvek aktivní aktivní bezpečnosti pracuje s digitálními kamerami umístěnými ve vnějších zpětných zrcátkách. Funguje v rychlostech nad 10 km/h. Detekuje všechna vozidla ve slepém úhlu za světla i za tmy. Tento systém je primárně určen pro vyhodnocování předjíždění na dálnicích.
City Safety Na začátek je dobré říci, že tímto základním prvkem výbavy disponuje pouze SUV XC60, což trochu zamrzí, ale nesmutněte, protože Volvo hodlá postupem času instalovat City Safety do všech modelů a to jako v XC60 v základní výbavě. A teď už o samotném City Safety. Tento systém byl vyvinut na základě statistiky, která poukazuje na to, že 85% všech nehod se stane v městském provozu v rychlostech do 30 km/h. A City Safety pracuje v rychlostech do 30 km/h. Hlavním prvkem celého systému je laser, který je umístěn za čelním sklem vedle vnitřního zpětného zrcátka. Při rychlostech do 30 km/h hlídá prostor až do vzdálenosti 10 metrů před vozidlem (viditelnost laseru snižuje např. znečištěné čelní sklo, mlha, sníh atd.). Údaje z laseru pak zpracovává program, který provádí 50 výpočtů za minutu. Pokud je rozdíl rychlosti vozidla před Vámi a rychlosti Vašeho Volva XC60 do 15 km/h tak Vaše Volvo bezpečně zastaví a na displeji uprostřed tachometru se objeví motiv autíčka a hláška, že City Safety automaticky zabrzdilo (přeloženo do češtiny vděčíte tomu matematickému borci, že jste si nenabouchal předek Vaší šedesátky). A teď tři modelové situace. Plazíte se v koloně rychlostí 15 km/h a vozidlo před Vámi zastaví. Nedáváte pozor, ale zastaví Vás CS, protože rozdíl rychlostí je do 15 km/h. Druhá situace. Jedete rychlostí 30 km/h a auto před Vámi se plazí 15 km/h. Zase nedáváte pozor, ale pomocník CS opět zastaví, protože rozdíl rychlostí není vyšší než 15 km/h. A konečně třetí případ. Šinete si to třicítkou a vozidlo Vámi zničeho nic zastaví. Protože v rámci modelových situací nedáváte pozor, necháte brzdění na systému City Safety. Ale ouha. Rozdíl rychlostí je 30 km/h. Ale i tady CS pomáhá. Sníží alespoň rychlost nárazu. No když do někoho napálíte v rychlosti 15 km/h místo 30 km/h, oceníte to i Vy i oběť před Vámi. Pokud ale chcete někoho ťuknout úmyslně, City Safety se dá vypnout. Zkrátka nejlepší kamarád do města.
EBD (electronic brake distribution) Elektronický rozdělovač brzdné síly rozdělí brzdnou sílu mezi přední a zadní nápravu tak, aby byl vůz zastaven na co nejkratší možné dráze. Tento systém zabrání nežadoucímu účinku ABS jak je zde již popsáno.
EBL (emergency brake lights) Tento systém je aktivován při rychlostech nad 50 km/h. Dokáže rozpoznat rozdíl mezi panickým a běžným brzděním. Když zjistí panické brzdění, začnou všechna brzdová světla blikat rychlostí čtyřikrát za sekundu. Jakmile rychlost vozu poklesne pod 30km/h, světla přestanou blikat a dojde k aktivaci světel výstražných. Protože ve Volvech se v současnosti využívají LED diody, které se rozsvicují rychleji než normální žárovky, řidiči za Vámi mají ještě rychleji reagovat.
CWAB (collision warning and braking) Na začátek je nezbytné napsat, že když si připlatíte za ACC, tak tento systém máte ve Volvu taky. Narozdíl od něj tento systém bdí nad Vaší bezpečností, když je ACC vypnutý. Tento systém, který má předcházet kolizím a nebo alespoň snížit jejich následky. Funguje v rychlostech nad 65 km/h. A jak to funguje? Systém za pomocí radarů ACC sleduje prostor před vozidlem až do vzdálenosti 150 metrů. Pomocí výpočtů zjišťuje jakou rychlostí vozidla před Vámi jedou a za jak dlouho se k nim přiblížíte na kritickou vzdálenost. Když se přibližujete na kritickou vzdálenost systém přibliží brzdové destičky a zvýší tlak v brzdové soustavě (systém RAB), abyste případně mohli vozidlo zastavit co nejdříve. Pokud nereagujete na červené výstražné blikání promítané na čelní sklo doprovázené výstražným zvukem (to probudí i mrtvého), systém přitáhne a zablokuje pásy na předních sedadlech (kolize je již nevyhnutelná) a na posledních pár metrech začne brzdit auto samočinně. Asi si říkáte to sníží sílu nárazu jen minimálně. Já si ale myslím, že snížení nárazu o 20 km/h uvítá viník i oběť, pro kterou není náraz většinou zezedu nic příjemného.
DAC (driver alert control) V podstatě se jedná o systém, který sleduje Vaši pozornost. Pomocí digitální kamery zjišťuje, kde je střed jízdního pruhu a porovnává odchylku auta od této pomyslné čáry. Tyto údaje pak ještě porovnává s pohybem volantu, a pokud zjistí, že řidič se sotva drží volantu, a že auto sotva drží v jízdním pruhu, zazní varovný signál a uprostřed rychloměru se objeví symbol hrnku kávy a text, že řidiči je doporučena přestávka. Tento systém je naštěstí vypínatelný, takže příznivce sportovní až mírně agresivní jízdy systém sledování bdělosti neutrápí k smrti.
DSTC (dynamic stabillity and traction control) Vpodstatě se jedná o dva sloučené systémy. Jeden je známý spíše pod názvem ESP (electronic stabillity control), což je systém jízdní stability a druhý prvek ASR (anti skid regulation) což je prachsprosté, nicméně však velmi účiné zamezování prokluzu kol. A teď již více technicky. Systém DSTC se skládá ze čtyř sensorů a z řídící jednotky. Jak už z počtu vyplývá, na každém kole je jeden sensor, podobně jako u již v tomto seznamu zmiňvané ABS. Každý sensor měří rychlost kola, u kterého je přimontován a údaje odesílá do řídící jednotky celého systému. Ten to vyhodnocuje a pokud má nějaké kolo vyšší rychlost (ztrácí kontakt s vozovkou a motor mu automaticky dodává více výkonu, protože kolo není dostatečně zatížené třením) DSTC přibrzdí kola podle potřeby, aby se vozidlo nedostalo do smyku ať už přetáčivého nebo nedotáčivého. A zase další pojmy. Nedotáčivost se projevuje tím, že vozidlo např. jede do zatáčky a místo, aby ji opisovalo, tak vyjíždí jejím vnějším okrajem. Přetáčivost se zase vyznačuje tím, že místo aby vůz zatáčku opisoval, tak vyjíždí jejím vnitřním okrajem. A teď zase zpět k DSTC. Už jsem Vám vysvětlil, jak pracuje ESP, tedy u Volva první půlka názvu DSTC, což je DS (dynamic stabillity). No a nyní vesele na TC (traction control). Tento druhý systém, který je součástí DSTC využívá také sensory rychlosti na kolech a řídící jednotku. Pomocí údajů o rychlostech jednotlivých kol řídící jednotka rozpozná díky rapidnímu navýšení rychlosti kol(a) rozpozná, která se protáčejí a přibrzdí je pomocí brzd. Pokud je auto vybaveno pohonem všech kol AWD, tento systém předá výkon z kol s nižší adhezí (kola, která ztrácí kontakt s vozovkou) na kola s lepší přilnavostí.
FOUR-C Jedná se o aktivní příplatkový podvozek, u něhož lze nastavit tuhost tlumičů ve třech různých režimech. Není od věci zde napsat, že každý tlumič je přenastavován 500 krát za sekundu, což je působivé číslo. Ale teď už k samotným jízdním režimům. Již tři zmíněné módy jsou pojmenované ve Volvu Comfort, Sport a Advanced. První Comfort je určen pro klidnou jízdu na hrbolatém a nekvalitním povrchu (např. české silnice). Cílem režimu je poskytnout posádce vozu co největší cestovní komfort i za cenu menšího náklonu. Druhý režim zvaný Sport je urřen pro dynamičtější jízdu, ale částečně si zachovává vlastnosti Comfort módu. Což v praxi znamená, že auto citelně přitvrdí tlumiče, ale posádka má částačně jízdní komfort zachovaný (vhodné např. pro německé dálnice). Třetí režim Advanced by se také dal volně přeložit jako F1 mód. V praxi to znamená, že se cítíte jako by jste seděli ve sporťáku, ale nese to sebou i nepříjemné otřesy, které pronikají do kabiny. V reálu to znamená, že sice auto zatáčí poslušně, ale přejet v rychlosti např. železniční přejezd, by znamenalo sebevraždu nebo dokonce vraždu. Já nevím, ale jsem zastánce názoru (a ne jediný), že silnice pro tento jízdní režim jsou zatím postavené jen v Saudské Arábii. K tomuto aktivnímu podvozku vřele doporučuji přikoupit také aktivní posilovač řízení, u kterého lze nastavit, jestli má volant zatáčet lehce nebo těžce mimochodem také ve třech stupních. A aby bylo dosaženo maximálního požitku z jízdy, FOUR-C spolupracuje se stabilizačním systémem DSTC, brzdami, plynem a volantem.
HBA (hydraulic brake assistent) Jednoduše řečeno, jedná se o hydraulického brzdného asistenta. Ale oč jde? Někdy v nouzových situací lidé nestisknou brzdový pedál dostatečně. Volvo proto rozezná běžné brždění od panického. V případě že se jedná o nouzové brzdění, i když nestisknete brzdový pedál naplno, auto brzdy naplno aktivuje. Na dálnici k nezaplacení.
HDC (hill descent control) Tímto elektronickým pomocníkem je vybavena pouze modelová řada XC. Jedná se o systém pro kontrolované sjíždění opravdu prudkých svahů. Stačí jen stisknout tlačítko se symbolem autíčka stojícího z kopce, které se nachází na sředovém panelu a vůz pomocí brzd ovládá otáčení každého kola. Tento pomocník se také hodí při rozjezdu, když vlečete opravdu těžký přívěs.
PCC (personal car communication)
RAB (co znamená zkratka dosud nevím)
ROPS (roll over protection system) Tento bezpečnostní prvek je výhradně určen pro Volvo C70, což je kabriolet pro čtyři osoby. K jeho aktivaci dojde pouze při převrácení vozidla. Ano C70 má sice pevnou skládací střechu, ale ta není schopna při převrácení vozu absorbovat takovou energii, protože je skládací a v rámci uložitelnosti do zavazadelníku nesmí být zas až tak robustní a pak také když se vůz převrátí se střechou složenou v kufru, tak ani kdyby byla sebepevnější k ničemu nám v tuhle chvíli nebude. ROPS se skládá vpodstaě jen z dvou vystřelovacích železných oblouků za hlavami cestujících v druhé řadě a z gyroskopu, který snímá náklon vozidla. A teď už konečně, jak to funguje. Když gyroskop vyhodnotí, že dochází k převrácení vozu, tak bleskově vystřelí dva železné oblouky za hlavami cestujících. Tyto oblouky jsou vybaveny i hroty, které v případě, že vůz má i nataženou střechu, prorazí zadní sklo. Systém tím zabrání tzv. zalisování pasažérů do kabiny při převrácení vozu, což se počítá. Na druhou stranu ale od výrobce nejbezpečnějších aut světa se čeká, že bude mít jen samé vyspělé věci.
RSC (roll over control) Jednoduše řečeno se jedná o systém, který má zabránit převrácení vozu. Využívá již v tomto seznamu zmíněný gyroskop pro snímání náklonu vozidla. V případě, že se vozidlo naklání a mohlo by dojít k jeho převrácení, je okamžitě razantně snížen výkon motoru. Své uplatnění systém nachází převážně v modelové řadě XC.
SIPS (side impact protection system) Tento nárazový systém má posádku ochránit při nárazech z boku. Skládá se z výstuh z různě tvrdých materálů, které jsou umístěny po celé délce vozu samozřejmě po obou stranách. Tento prvek pasivní bezpečnosti spolupracuje s hlavovými a bočními airbagy.
WHIPS (whisplash protection system) Druhý nárazový systém je bohužel k dispozici pouze pro cestující vpředu. Systém má ochránit řidiče a spolujezdce před hyperflexí krční páteře způsobené nárazem zezadu a tím snížit riziko dlouhodobé invalidity o 50%. Nezávislé testy říkají, že WHIPS je nejlepším systémem pro ochranu před hyperflexí krční páteře. A jak to funguje? Při nárazu zezadu čidla aktivují mechanismus v sedadle. Celá opěrná část sedadla se zakloní dozadu a pomocí bezpečnostních pásů je k ní řidič přitažen co nejtěsněji. Tím je snížen nápor na páteř a riziko jejího poranění rapidně klesá.
Líbí se Vám nové Volvo S80?